تمامی خودروهای وارداتی از ابتدای سال جاری تاکنون مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت را دارند و مشخصات کامل این خودروها در سامانه جامع گمرکی و پنجره تجارت فرامرزی گمرک ثبت شده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، گمرک ایران با انتشار جدیدترین آمار از واردات انواع خودروی سواری در سال جاری اعلام کرد : واردات خودرو تا روز گذشته به ۷۰ هزار و ۴۷۳ دستگاه رسید .

ارزش خودروهای وارداتی هم در سال جاری بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک تا روز گذشته به رقم یک میلیارد و ۸۵۳ میلیون دلار رسید .

بر اساس این گزارش ؛ گمرک ایران با ایجاد بزرگترین بانک اطلاعات خودروهای وارداتی ، اطلاعات کامل مجوزهای صادر شده از جمله مجوز ثبت سفارش را ثبت کرده و جزئی ترین اطلاعات واردات خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون در بزرگترین بانک اطلاعات خودروهای وارداتی گمرک قابل بهره برداری است . بر این اساس اطلاعات کامل خودروهای ترخیص شده از گمرکات از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در بانک اطلاعاتی گمرک ذخیره سازی شده و کاملا شفاف و روشن در دسترس است .

تمامی خودروهای وارداتی از ابتدای سال جاری تاکنون مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت را دارند و مشخصات کامل این خودروها در سامانه جامع گمرکی و پنجره تجارت فرامرزی گمرک ثبت شده است .

بر اساس اعلام گمرک ایران ، امکان ترخیص حتی یک دستگاه خودرو بدون اخذ مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از گمرک وجود ندارد و گمرکات کشور صرفا پس از دریافت مجوز ثبت سفارش اقدام به انجام تشریفات گمرکی ترخیص خودرو می کنند و تمام خودروهایی که از گمرک ترخیص شده اند دارای مجوز ثبت سفارش و تاییدیه شماره VIN نامبر بوده و این موضوع به صورت سیستمی ثبت و کنترل می شود .

همچنین مشخصات فنی تمامی خودروهای وارداتی در زمان ثبت سفارش توسط سازمان توسعه تجارت اخذ و به صورت الکترونیکی به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک ارسال می شود و در زمان اظهار تاییدیه نمایندگی های رسمی خودرو به صورت الکترونیکی از سازمان توسعه تجارت استعلام و تاییدیه نمایندگی ها به صورت الکترونیکی از طرف سازمان توسعه تجارت ثبت می شود .

گمرک ایران همچنین اعلام کرد که این سازمان متولی صدور مجوز ثبت سفارش و سایر مجوزهای واردات کالا به کشور نیست و وفق مقررات صادرات و واردات ، گمرک صرفا مجری مقررات تجارت خارجی و تغییرات تعرفه ای است که از سوی سازمان توسعه تجارت جهت اجرا به گمرک ابلاغ می شود .

گمرک ایران تاکید کرد : با الکترونیکی شدن گمرک تمامی عملیات گمرکی کشور در یک اتاق شیشه ای قرار گرفته و تراکنش های گمرکی روشن و شفاف قابل رصد است و نه تنها خودرو بلکه اطلاعات تمامی کالاهای وارداتی به تفکیک جزئیات کامل ، مجوزها ، اطلاعات اظهاری ، میزان حقوق و عوارض پرداختی و دیگر اطلاعات در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت شده و کاملا روشن و شفاف این اطلاعات قابل رصد است و در صورت نیاز هر یک از نهادهای نظارتی و رفع هر گونه ابهامی گمرک ایران آماده است این اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهد .