در حالی با پیشنهاد وزیر صنعت بیش از ۴۰۰۰ خودروی درگمرک‌مانده مجوز ترخیص خواهد گرفت که ارزش برخی از این خودروها بالای ۴۰هزار دلار می‌باشد.

به گزارش صبحانه،طی ماههای اخیر با بسته شدن سایت ثبت سفارش ابهاماتی درباره  وقوع تخلفات در خصوص واردات خودرو مطرح شده است. چندی قبل بود که موضوع تحقیق و تفحص واردات خودرو از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلید خورد. موضوع ابهامات واردات به همین جا ختم نمی‌شود و اختلاف نظرها به دستور العمل تازه‌منتشرشده واردات هم کشیده است.

در روزهای اخیر برخی مقامات وزارت صنعت به‌جای توضیح درخصوص ابهامات ایجادشده در واردات خودرو در ماههای بسته بودن ثبت سفارش با بحث افزایش تعرفه واردات خودرو درگیر بوده و از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس نیز به‌دنبال طرح کاهش تعرفه واردات خودرو هستند.

در حال حاضر با نامه‌نگاری‌های انجام‌شده بین وزرای صنعت و اقتصاد و رؤسای گمرک و سازمان توسعه تجارت به‌نظر می‌رسد خودروهای درگمرک‌مانده تعیین تکلیف شده‌اند.

بر این اساس ترخیص خودروهای مانده در گمرک  در چهار بخش دسته‌بندی و درخواست شده است که این بخش‌ها شامل خودروهای با ارزش گمرکی 40 هزار دلار و کمتر، خودروهای با ارزش گمرکی بالای 40 هزار دلار، خودروهای با مدل 2015 و خودروهای با مدل 2016 می‌شود.

نکته جالب توجه آنکه رئیس سازمان توسعه تجارت پیشنهاد ترخیص خودروهای با ارزش بالای 40 هزار دلار را نیز به وزیر صنعت مطرح کرده و وزیر نیز این پیشنهاد را پذیرفته است. موضوع از آن قرار است که به‌تازگی دولت مصوبه‌ای داشته که بر اساس آن واردات خودرو با ارزش بالای 40 هزار دلار ممنوع شده است.

به گزارش تسنیم، در ادامه لیست خودروهای مذکور از دوره ابتدای سال 95 تا مهر ماه سال جاری قابل مشاهده است، بر این اساس  در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان 1465 و در منطقه آزاد بم 1547 خودرو دپو شده که بیشترین تعداد خودرو در گمرکات مناطق آزاد با مجموع 4280 خودرو می‌باشد، همچنین در گمرک باهنر 484؛ در گمرکات تهران 418 خودرو و در مجموع 1087 خودرو در گمرکات اجرایی دپو شده است.