سایت بازرگانی اسماعیلی به نقل از اقتصادآنلاین:

در نشست امروز رییس کل بانک مرکزی، معاون ارزی و مدیران و کارشناسان ارزی دستورالعمل نحوه تأمین ارز واردات کشور نهایی شد؛ همچنین تمام واردات کالا و خدمت در این مناطق با ثبت سفارش انجام شود.

در ادامه تدوین ضوابط و دستورالعمل های مربوط به سیاست جدید یکسان سازی نرخ ارز،‌ مدیران و کارشناسان بانک مرکزی امروز طی جلسات متعدد و با حضور مدیران ارشد اقتصادی و بانکی کشور، ضوابط بخش واردات و همچنین چگونگی هدایت درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه تجاری کشور را بررسی کردند.

در نشست صبح امروز رییس کل بانک مرکزی، معاون ارزی و مدیران و کارشناسان ارزی این بانک پس از بحث و بررسی درباره نحوه تأمین ارز واردات کشور، ضوابط مربوط ‌نهایی شد.

هدایت درآمدهای ارزی صادرکنندگان غیرنفتی به چرخه تجاری کشور

همچنین در جلسه دیگری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت در دفتر دکتر سیف، مراحل اجرایی هدایت درآمدهای ارزی صادرکنندگان غیرنفتی به چرخه تجاری کشور، بررسی شد.

در این جلسه ضوابط اجرایی موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هماهنگی های لازم به عمل آمد. در این جلسه مقرر شد صادرکنندگان غیرنفتی، ارز خود را از طریق سامانه نیما – نظام یکپارچه مدیریت اری- به سیستم بانکی یا صرافی های مجاز بفروشند که این ارز نیز به مصرف واردات مورد نیاز کشور می رسد.

ثبت سفارش واردات کالا در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی الزامی شد

در جلسه هماهنگی دیگر بانک مرکزی و دبیرخانه مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی درخصوص نحوه تامین ارز واردات در مناطق آزاد بحث و بررسی شد.

در این جلسه مقرر شد براساس تصویب نامه هیات وزیران، تمام واردات کالا و خدمت در این مناطق با ثبت سفارش انجام شود.

بانک ها ارز مورد نیاز واردات را تامین می کنند

معاون ارزی بانک مرکزی در جلسه با مدیران بین الملل و ارزی بانک ها و موسسات اعتباری کشور با اشاره به تصویب نامه هیات وزیران، تمام واردات کالا و خدمت به کشور را منوط به ثبت سفارش نزد وزارت صنعت، معدنو تجارت اعلام کرد و افزود: بر این اساس واردات کالا و خدمت حتی در مناطق آزاد تجاری نیازمند ثبت سفارش است.

سید احمد عراقچی درخصوص تغییر عمده مقررات واردات کالا و خدمت به کشور نسبت به گذشته اعلام کرد: براساس تصویب نامه هیات وزیران، تامین ارز مورد نیاز واردات به کشور باید از طریق سیستم بانکی صورت گیرد و واردکنندگان برای تامین نیازهای خود باید به بانک ها مراجعه کنند.

معاون ارزی بانک مرکزی درخصوص نحوه تامین ارز واردات به سرزمین اصلی نیز گفت: ثبت سفارش واردات در سرزمین اصلی از گذشته الزامی بوده و این روند ادامه پیدا می کند. نحوه تامین ارز آن از طریق بانکی و خرید از بانک مرکزی، بدون انتقال ارز مطابق ماده ۳۸ آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات و یا منابع خود مشتری نزد بانک خواهد بود.

وی افزود: در صورتی که بانک ها امکان انتقال وجه نداشته باشند می توانند از خدمات صرافی خود یا صرافی های مجاز استفاده کنند.

لازم به ذکر است بخشنامه های مرتبط با ارز مسافری، دانشجویی و درمانی در روزهای اخیر به شبکه بانکی ابلاغ شده و موضوع مربوط به تامین ارز مورد نیاز بخش واردات نیز، نهایی و از روز یکشنبه هفته آتی قابل اجرا خواهد بود.