ناظر گمرکات آذربایجان شرقی گفت: یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۷۷۳ تن کالای غیرنفتی به ارزش بیش از یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار در ۱۱ ماه سال جاری از این استان صادر شد.

مرزنیوز به نقل از ایرنا، علی اصغر عباس زاده در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این میزان کالای غیرنفتی از نظر ارزش دلاری ۲۱ درصد و از نظر وزنی ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: عمده گروه کالاهای صادراتی شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، میوه های خوراکی،مرکبات و پوست آنها، سوخت ها و روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آن ها و فرآورده های غلات است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی، آرد نشاسته، قند، شکر و شیرینی، راکتورهای هسته ای دیگ بخار و آبگرمکن ماشین آلات، کاکائو و فرآورده های آن، شیشه و مصنوعات شیشه ای، چدن، آهن و فولاد و مصنوعات آن ها را از دیگر کالاهای صادراتی استان اعلام کرد.

عباس زاده ادامه داد: این محصولات به ۱۰۱ کشور جهان از جمله عراق، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، ارمنستان، گرجستان، ایتالیا، چین و فدراسیون روسیه ارسال شده است.

وی گفت: در این مدت تشریفات گمرکی ۴۴۷ هزار و ۵۵۲ تن کالای وارداتی به ارزش ۹۶۱ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۱۵۷ دلار از طریق گمرکات استان انجام شده که این میزان از نظر وزنی هشت درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۰ درصد نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته کاهش یافته است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی اظهار کرد: ماشین آلات، وسایل مکانیکی و اجزا و قطعات آن ها، چوب و اشیای چوبی، زغال چوب، توتون و تنباکو، کاغذ و مقوا، ماشین آلات و دستگاه های برقی، گوشت و احشا خوراکی مواد پلاستیکی و فراورده های خوراکی گوناگون از جمله کالاهای وارد شده است.

عباس زاده افزود: این کالاها از ۸۹ کشور مختلف دنیا و به طور عمده از ترکیه، آلمان، چین، امارات متحده عربی، ایتالیا، گرجستان، ارمنستان، ژاپن، سوئد و جمهوری کره جنوبی و از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.

آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز همچنین سه دفتر گمرکی در فرودگاه شهید مدنی تبریز، شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز و شهر بناب است.