مدیرکل گمرک آستارا اعلام کرد: تا پایان بهمن امسال 348 هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش 180 میلیون دلار از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر و 235 هزار تن کالا به ارزش 90 میلیون دلار وارد شده است.

رسول امیدی روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر این کالاها محصولات کشاورزی، شیمیایی، معدنی و فلزی، مواد غذایی، سیمان، گچ، شوینده، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، پوشاک، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و مواد پلاستیکی بوده و به جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر شده است.
وی با اشاره به حمل و نقل 71 هزار تن کالا به ارزش 165 میلیون دلار از گمرک آستارا در سال جاری اضافه کرد: این میزان حمل و نقل خارجی ورودی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 35 درصد و 45 درصد افزایش داشته است.


وی بیشتر کالاهای وارداتی را شامل لوازم چوبی، فراورده های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن ذکر و اضافه کرد: این کالاها از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به کشورهای ترکیه، عراق و امارت متحده عربی حمل و نقل شده است.


امیدی ادامه داد: امسال 267 هزار تن کالا شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبل، ماشین آلات، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، گچ، سیمان، ظروف شیشه ای، پوشاک، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی به ارزش یک میلیارد و 212 میلیون دلار از گمرک آستارا به جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین حمل و نقل شده و این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن 20 درصد و به لحاظ ارزش 34 درصد افزایش داشته است.


وی یادآور شد: امسال 115 تن کالا به ارزش 314 هزار دلار در قالب تجارت چمدانی از گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شد که بیشتر آنها مواد غذایی، مواد پلاستیکی و محصولات کشاورزی بود و اغلب به جمهوری آذربایجان صادر شد.
مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا، شمار تردد کنندگان از این مرز را از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، 665 هزار و 995 نفر ذکر و بیان کرد: تعداد تردد کنندگان خروجی و ورودی هر کدام هفت درصد کاهش داشته است.
امیدی، درآمد عمومی گمرک آستارا در سال جاری را 504 میلیارد و 508 میلیون ریال اعلام و تصریح کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، هشت درصد کاهش داشته است.


اداره کل گمرک آستارا در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، موافقت نامه تجارت بین المللی، صدور برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند و رتبه اول تجارت چمدانی مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات مرزهای شمال کشور را دارد.


شهرستان بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور است و سالیانه نزدیک به 800 هزار مسافر داخلی و خارجی از آن تردد می کنند.