شعارسال: گمرک ایران اعلام کرد که بر اساس آخرین تغییرات در مقررات مرتبط با واردات محصولات کشاورزی مطابق با اعلام دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی صرفا ورود شش میوه شامل نارگیل ، آناناس ، انبه ، موز ، منگوتین و پاپایا به کشور بلامانع است .

ورود این میوه ها نیز با اخذ مجوز قرنطینه از دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور و سایر مجوزهای مرتبط مجاز بوده و غیر از موارد یاد شده واردات سایر میوه ها همچنان ممنوع است .

بنابراین گزارش ؛ اطلاعات و آمار گمرک در ارتباط با مجوزها و ورود این محصولات به سرزمین اصلی کاملا روشن و شفاف است و ابهامی در واردات میوه به کشور وجود ندارد .

گمرک ایران صادرکننده مجوز ورود هیچ کالایی به کشور نیست و هم اکنون مجوزها و اطلاعات ترخیص تمامی کالاها از جمله میوه در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت می شود و در هر لحظه و مکانی امکان بهره برداری از این بانک اطلاعاتی به صورت شفاف و روشن وجود دارد .

در این توضیحات آمده است ؛ طبق قوانین طبقه بندی بین المللی کالایی انواع میوه ها در ردیف های تعرفه ای مشخصی طبقه بندی شده اند و توصیف و کدگذاری این کالاها از سوی نهادهای بین المللی صورت می گیرد و از سوی فرد یا سازمان داخلی خاصی صورت نمی گیرد .

بنابراین ردیف تعرفه‌های مبهمی در فهرست واردات گمرک و محصولات باغی وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد و ردیف تعرفه ای تحت عنوان "سایر میوه های تازه" و "سایر میوه های خشک" طبق شرح و توصیف تعرفه های طبقه بندی کالایی به کالاهای مشخصی اختصاص دارد و این کالاها کاملا روشن و مشخص هستند .

گمرک جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد شفافیت اقدام به ارائه آنلاین و لحظه ای آمارهای تجارت خارجی می کند و معتقد است این کار به همراه حساسیت و درایت رسانه ها و کارشناسان موجبات اطلاع رسانی دقیق تر و شفافیت مضاعف را فراهم می سازد.